Technische educatie in Nederland

We leven in Nederland in een kenniseconomie en in deze kenniseconomie speelt techniek een belangrijke rol. Techniek heeft dan ook een belangrijke rol in ons systeem van kennis en educatie. Het kan de kwaliteit van ons leven verbeteren en we zullen op steeds meer gebieden te maken krijgen met techniek.

Toch kiezen minder dan 20% van de jongeren na het afronden van de middelbare school voor een technische opleiding. Bètastudies moeten dus hun best doen om meer studenten aan te trekken, omdat we nu veel mensen nodig hebben in deze sector, maar in de toekomst waarschijnlijk nog veel meer.

Technische opleidingen zijn niet alleen nodig om de IT in ons land te verzorgen, maar we moeten ook aandacht besteden aan het milieu, de gezondheid en het algemene welzijn van de mensen in Nederland. We kunnen deze punten alleen verbeteren als onze samenleving veel kennis heeft op het gebied van techniek. In het huidige mondiale klimaat, waarin alle landen snel vooruitgang boeken op dit punt, zullen we dus hard moeten werken om bij te blijven.

Hoewel het aantal jongeren dat een bètastudie volgt nog altijd aan de lage kant is, is er wel een stijgende lijn te ontdekken in het aantal studenten dat een bètastudie volgt. We lijken ons als land dus in de juiste richting te verplaatsen, maar we mogen niet te snel tevreden zijn. We zien op dit moment wel dat er niet alleen een toename in het aantal technische studenten op het HBO en het WO is, maar er is ook een toename van het aantal technische studenten op het VMBO en MBO. Er zijn dus op alle niveaus steeds meer jongeren die kiezen voor technische richtingen.

Toch zullen we ons best moeten doen om in de toekomst nog meer jongeren te interesseren voor bètastudies. We willen in Nederland niet afhankelijk worden van immigranten en het is dus belangrijk dat er meer technische mensen worden opgeleid. Dit is niet altijd eenvoudig, omdat bètastudies veelal worden gezien als saaie studies die vooral kansen op eenzijdig werk opleveren. Dit beeld moeten we zien te veranderen.

Gelukkig komen er steeds meer initiatieven die een poging doen om dit beeld te veranderen. Deze initiatieven proberen technische studies aantrekkelijker te maken door het raakvlak tussen een bètastudie en de samenleving duidelijker te maken. Het is een belangrijke stap, waardoor het raakvlak tussen bètastudies en de belevingswereld van jongeren steeds duidelijker en jongeren meer interesse krijgen in het volgen van een bètastudie.

Bron: Driven by Helmond